Nota informativă
privind nava BREATH (nr. IMO 9199995)
înregistrată sub pavilionul Republicii Moldova
Nava BREATH (nr. IMO 9199995)
– Nava remorcher.
– Tonajul navei – 443 trb
– Anul de construcție – 1998
– Lungimea – 37,00 m
– Lățimea – 10,62 m
– Pescaj – 4,36 m
– Puterea motorului – 2984 kW (4058 c.p.)
La data de 22.10.2018, la bordul navei ” BREATH” care se exploata sub Pavilionul Republicii Moldova, în urma reținerii de autoritățile Spaniole a fost depistată o cantitate de 1400 kg de substanțe narcotice (cocaină). Echipajul acestei nave este format din cetățeni a Turciei, Bulgariei,Ucrainei și Georgiei.
De menționat faptul că nava vizată a fost înregistrată provizoriu în Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova, și la moment se află în procedura de perfectare a documentelor pentru înregistrare permanentă.
La momentul înregistrării provizorii a navei, instituțiile de resort au verificat istoria navei, identitatea armatorului, și datorită lipsei suspiciunilor, și absenței acestora în listele persoanelor fizice și juridice supuse unor sancțiuni, sau aflate sub embargou, nava a fost acceptată spre înregistrare provizorie, urmând să fie prezentată inspectorilor statului pavilion pentru examinare înainte de înregistrare permanentă.
De menționat faptul că astfel de infracțiuni nu depind de pavilionul navei, ci sunt comise de echipajul navei și în mare parte fără ca armatorul sau proprietarul să fie la curent cu aceste activități ilegale.
Totodată în conformitate cu prevederile tratatelor internaționale din domeniul transportului maritim, în cazul infracțiunilor penale la bordul navelor, se aplică jurisdicția și legislația statului riveran, statului port, statului pavilion sau statului a cărui cetățenie o deține echipajul, și în dependență de situația geografică a navei la momentul comiterii infracțiunii, se aplică legislația statului afectat sau care este cel mai interesat în demararea anchetei.
În cazul menționat, nava se afla în apele teritoriale a Spaniei (Insulele Canare), care în situația dată se consideră în calitate de stat riveran și stat port, respectiv legislația acestui stat se aplică la acest caz. În conformitate cu prevederile Convenției ONU cu privire la dreptul mării (la care Republica Moldova este parte), statul riveran (sau statul port) legislația căruia este încălcată, poate să solicite statului de pavilion prezentarea informației necesare pentru desfășurarea adecvată a anchetei.
La momentul actual IP Căpitănia portului Giurgiulești ține legătura cu autoritățile Spaniole, proprietarul și operatorul navei, societatea de clasificare la evidența căreia se află nava. În procesul de executarea a atribuțiilor statului de pavilion, autoritățile competente din Republica Moldova duc o colaborare în vederea depistării și contracarării acțiunilor ilicite în care sunt implicate navele sub Pavilionul Republicii Moldova, sau navelor indiferent de pavilion care intră în Complexul portuar Giurgiulești.
Republicii Moldova nu se vor aplica careva sancțiuni pe plan internațional drept rezultat a cazului menționat în care a fost implicată o navă sub Pavilionul Republicii Moldova, datorită faptului că statul-pavilion nu duce răspundere pentru activitatea comercială a armatorilor navelor sub pavilionul său, și acționează în interesul, său sau oferă suport statului legislația căruia a fost încălcată.
Avînd în vedere cele menționate, și faptul că nava indicată nu este înregistrată permanent în Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova, IP Căpitănia portului Giurgiulești își rezervă dreptul de anulare a acesteia prin excluderea din Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova.
În baza ordinului intern nr.71-P din 23.10.2018 înregistrarea navei a fost suspendată din Registrul de Stat al navelor.