În anul 2024, organizațiile internaționale au continuat să ofere Republicii Moldova asistență instituțională și expertiză tehnică de înalt nivel, vizând transpunerea legislației internaționale și europene, precum și implementarea măsurilor de protecție a mediului marin, siguranță și securitate maritimă. Aceste eforturi au contribuit la îmbunătățirea cadrului legislativ și la întărirea capacităților profesionale ale Agenției Navale a Republicii Moldova (ANRM).
În acest context, colaborarea cu partenerii internaționali a permis Republicii Moldova să beneficieze de suport semnificativ pentru inițiativele care contribuie la alinierea la standardele maritime internaționale. Printre acestea se numără:
- Agenția Europeană pentru Siguranța Maritimă (EMSA), cu suportul World Maritime Uneversity (WMU), a livrat un proiect de lege și șase hotărâri de guvern asociate Convenției MARPOL, pentru prevenirea poluării de către nave.
- ANRM a aprobat un regulament elaborat de EMSA în cadrul proiectului BCSEA II, destinat dezvoltării profesionale a inspectorilor de control al statului pavilion și port.
- Experții contractați de EMSA au realizat două studii de fezabilitate: unul privind crearea ghișeului unic maritim pentru integrarea procedurilor instituțiilor din zona de frontieră a Portului Giurgiulești și altul pentru modernizarea echipamentelor de management al traficului maritim, esențiale pentru Căpitănia Portului Giurgiulești.
- Organizația Maritimă Internațională (IMO) a acordat asistență la elaborarea Planului Corectiv pentru remedierea deficiențelor din Raportul de Audit IMSAS (2023), printr-o misiune desfășurată la sediul ANRM în noiembrie 2024. Planul urmează a fi finalizat în primul trimestrul al 2025.
Pe lângă suportul oferit pentru transpunerea legislației, specialiștii ANRM au participat la cursuri de formare organizate de EMSA și IMO, în cadrul platformelor de cooperare internațională precum TCT și BCSEA. Aceste instruiri s-au axat pe domeniile de siguranță și securitate, protecția mediului și conformitatea cu standardele internaționale.
Reprezentanții ANRM au efectuat, de asemenea, o vizită la Autoritatea Navală Română pentru a prelua bune practici în domenii precum Port State Control, ISM, ISPS și aspecte juridice. Această experiență a contribuit la întărirea competențelor instituționale și la consolidarea relațiilor de parteneriat bilateral.
În 2024, ANRM a depus eforturi semnificative pentru negocierea unor proiecte strategice de asistență tehnică, care urmează să fie implementate preponderent în 2025. Aceste inițiative subliniază angajamentul Republicii Moldova de a se alinia standardelor europene și internaționale în domeniul maritim și al navigației interioare. Astfel, printre proiectele planificate pentru anul 2025 se numără:
EMSA:
- Va oferi asistență pentru elaborarea Strategiei Maritime a Guvernului, destinată transpunerii instrumentelor obligatorii ale IMO în legislația națională. Strategia, aflată în prezent în curs de elaborare de către experții EMSA, va fi finalizată în semestrul I al anului 2025 și aprobată ca Strategie sectorială pentru implementarea prevederilor Strategiei de Mobilitate (obiectivul general nr. 6). ANRM colaborează activ, furnizând informațiile necesare și participând la sesiuni de lucru online împreună cu Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) și EMSA.
- Va oferi suport pentru transpunerea Convenției SOLAS prin elaborarea a 8-10 acte normative, precum și a 14 acte UE din domeniul maritim, cu termen de finalizare în iulie 2025.
- Va oferi asistență pentru un studiu de fezabilitate privind facilitățile portuare necesare pentru preluarea deșeurilor provenite de la nave, în conformitate cu cerințele Convenției MARPOL și ale actelor UE. Studiul va evalua necesitățile Portului Giurgiulești în ceea ce privește preluarea deșeurilor precum uleiuri uzate, ape reziduale și reziduuri de combustibil, contribuind la protecția mediului marin.
- Specialiștii ANRM vor continua să beneficieze de cursuri de instruire profesională, organizate pe diverse teme legate de siguranța maritimă.
IMO:
- IMO va analiza solicitările Republicii Moldova privind măsurile de prevenire și combatere a poluării la Portul Giurgiulești. Acestea includ o listă cu echipamente și materiale necesare pentru intervenții în caz de poluare cu petrol, transmisă către IMO și EMSA, precum și organizarea unor cursuri de perfecționare pentru personalul entităților implicate în zona de frontieră (IGSU, Operatorului danei petroliere, Căpitănia Portului, etc.).
- Cu suportul experților IMO, Planul Corectiv de acțiuni pentru remedierea deficiențelor din Raportul de Audit IMSAS al Guvernului (2023), va fi finalizat în primul trimestru al anului 2025.
TRANSPORT COMMUNITY:
- Va oferi suport tehnic pentru transpunerea a 12 acte UE în domeniul navigației interioare, cu termen de finalizare în noiembrie 2025.
- Va fi elaborat un plan de acțiuni comun ANRM-MIDR pentru ieșirea Republicii Moldova din lista neagră a Memorandumului de la Paris (Paris MoU), incluzând măsuri concrete precum consolidarea capacităților ANRM, implementarea convențiilor IMO și a legislației UE. Finalizarea planului este prevăzută pentru trimestrul I al anului 2025.
- ANRM și MIDR vor beneficia și în anul 2025, de sugestii și expertiză pentru elaborarea prezentărilor tematice din cadrul procesului de screening RM-UE, aferente Grupului de Lucru 14 ”Politica de Transport”.
MISRA-USAID:
- A fost convenită asistența pentru transpunerea a 5 acte UE privind calificările navigatorilor și implementarea a 4 rezoluții EEC-ONU pentru ambarcațiuni de agrement, cu termen de finalizare în iunie 2025.
EXBS-SUA:
- În trimestrul IV al anului 2025, este programată o vizită a Gărzii de Coastă SUA în Republica Moldova, cu scopul de a evalua implementarea cerințelor Codului ISPS și de a facilita un schimb de experiență. Această inițiativă va contribui la consolidarea capacităților instituționale și îmbunătățirea cadrului normativ.
GIZ:
- GIZ va sprijini elaborarea unei noi structuri instituționale pentru ANRM, adaptate cerințelor privind implementarea legislației UE. Asistența va include și organizarea unor vizite de studiu în state care au implementat sisteme precum Maritime Single Window și Maritime Vessel Traffic Management, precum și schimburi de experiență pentru specialiștii ANRM.
Aceste proiecte sunt rezultatul negocierilor și colaborării constante dintre ANRM și organizațiile internaționale de profil, precum EMSA, IMO și ANR, dar și cu partenerii de dezvoltare, cum ar fi Transport Community, GIZ și EXBS-SUA și MISRA-USAID. Asistența tehnică oferită prin aceste parteneriate contribuie la consolidarea siguranței și securității maritime, protecția mediului marin și dezvoltarea capacităților instituționale ale ANRM, sprijinind astfel eforturile Republicii Moldova de a alinia sectorul maritim și al navigației interioare la standardele europene și internaționale.